Peningkatan Prestasi Belajar Matematika Melalui Penerapan Lesson Plan Berbasis Multiple Intelligence

Vigih Hery Kristanto

Abstract


The purpose of this research is to find out in writing whether the mathematics achievement of students can be improved by the implementation of lesson plan based on Multiple Intelligence. This type of research is the study of literature with five steps, namely (1) collecting the literature and then do a review of some important terms in the study, (2) collecting relevant literature research result, (3) conducting in-depth analysis based on all the literature that has been obtained by the prepared discussion, (4) develop conclusions based on the analysis, (5) making recommendation based on the findings obtained. The conclusion of this research is that a written application of the lesson plan based on Multiple Intelligence has a tendency to increase student’s mathematics achievement.

Keywords


plan; mathematics; Intelligence; learning; achievement

Full Text:

PDF

References


Ali, N. (2014). Supervisi Pembelajaran Kepala Madrasah Dalam Pelaksanaan Kurikulum 2013 Dengan Multiple Intellegences Dan Emotional Intelligence Pada Madrasah Ibtidaiyah. Madrasah, 7(1), 163–182.

Chatib, M. (2011). Sekolahnya Manusia Sekolah Berbasis Multiple Intelligence di Indonesia. Bandung: Kaifa.

Fakhriyah, F., Roysa, M., & Sumaji. (2014). Penerapan Pembelajaran Tematik Berwawasan Multiple Intellegence Dalam Upaya Membentuk Karakter Siswa Di SD IT Al Islam Kudus. Refleksi Edukatika, 4(1).

Huda, M., & Arief, A. (2013). Pengaruh Multiple Intelligences Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Listrik Dinamis Kelas X Di SMAN 1 Porong. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 2(3), 34–37.

Kusnandar. (2013). Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Siswa Berdasarkan Kurikulum 2013). Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Laamena, C. M. (2013). Pembelajaran Matematika dengan Multiple Intelligence untuk Menumbuhkan Nilai Karakter. FMIPA Universitas Pattimura, 226–232.

Maja, I. (2013). Pengaruh Motivasi, Metode Pembelajaran Dan Disiplin Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Teknik Di Politeknik Negeri Sriwijaya (Studi Penelitian Pada Mahasiswa Jurusan Teknik Kimia). Jurnal Orasi Bisnis, 9(3), 1–10.

Melissa, M. M. (2016). Perangkat Pembelajaran Topik Lingkaran Berbasis Kecerdasan Majemuk Gardner Berorientasi pada Prestasi dan Kemandirian Belajar. Widya Warta, (2), 296–309.

Nadzir, M. (2013). Perencanaan Pembelajaran Berbasis Karakter. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 338–352.

Pamungkas, M., Nugraheni, P., & Astuti, E. P. (2013). Eksperimentasi Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT (Numbered Heads Together) Dan TPS(Think Pair Share) Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Pada Materi Fungsi Kelas VIII SMP Negeri 40 Purworejo Tahun Pelajaran 2012/2013. Ekuivalen, 4(1), 53–58.

Ratnasari, M. (2013). Pengaruh Persepsi Siswa Tentang Profesionalisme Guru Dan Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Prestasi Belajar Akuntansi Keuangan Siswa Kelas XI Program Keahlian Akuntansi SMK Negeri 1 Depok Tahun Ajaran 2011/2012. Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia, 2(1), 208–225.

Saputra, I., Sriyono, & Ngazizah, N. (2013). Penggunaan Strategi Konstruktivisme Dalam Pembelajaran Fisika Untuk Meningkatkan Partisipasi Siswa Kelas VIII E SMP. Radiasi, 3(2), 125–128.

Supardi, Sunarno, W., & Haryono. (2014). Pengaruh Pendekatan Kontruktivisme Dengan Metode Inkuiri Terbimbing Dan Eksperimen Terhadap Prestasi Belajar Fisika Ditinjau Dari Sikap Ilmiah Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Sains, 1(1), 1–9.

Utomo, S. W. (2012). Pengaruh Prestasi Belajar Perencanaan Pengajaran Dan Micro Teaching Terhadap Praktik Pengalaman Lapangan Mahasiswa Pendidikan Akuntansi IKIP PGRI Madiun. Jurnal Akuntansi Dan Pendidikan, 1(2), 56–65.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/ajpm.v8i1.598

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Indexed by:

 

 

Creative Commons License
Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.