Pengembangan Bahan Ajar Menggunakan Aplikasi Kvisoft Flipbook Maker Materi Himpunan
Abstract
This study aims to develop e-module teaching materials by applying kvisoft flipbook maker on the subject of the set. To view teacher and learner responses to e-module teaching materials using the kvisoft flipbook maker application on the subject of the set. The method of this research was conducted using Research & Development method of Borg and Gall model which has been modified by Sugiyono covering 7 stages: 1) Potential and Problem, 2) Collecting Data, 3) Product Design, 4) Design Validation, 5) Design Revision, 6) Product Trial, 7) Product Revision. The results of this study indicate that the value of feasibility by the material experts scored an average of 3.23 with good criteria and value of feasibility by media experts with an average score of 3.28 with very good criteria, while the value of feasibility by linguists got a flat score 3.02 with good criteria. The response of the students was very interesting, with the achievement of the average score of 3.33 small group trials and the achievement of the average score of 3.49 field trials, the teacher's test response was very interesting with the achievement of an average score of 3.64. This shows that the e-module using the kvisoft flipbook maker application generated in this study is considered feasible for use in the mathematics learning of the set matter.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anggoro, B. S. (2015). Pengembangan Modul Matematika Dengan Strategi Problem Solving untuk Mengukur Tingkat Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 122–129.
Ayda, E., & Widjajanti, D. B. (2014). Pengembangan perangkat pembelajaran teorema pythagoras dengan media berbantuan komputer. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 216–226.
Daryanto. (2013). Media Pembelajaran. Bandung: Satu Nusa.
Ghofur, A., & Kustijono, R. (2015). Pengembangan e-book Berbasis Flash Flipbook pada Materi Kinematika Gerak Lurus Sebagai Sarana Belajar Siswa SMA Kelas X. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika (JIPF), 4(2), 176–180.
Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setya.
Haryanto, T. S., Dwiyogo, W. D., & Sulistyorini. (2015). Pengembangan Pembelajaran Permainan Bolavoli Menggunakan media Interaktif di SMP Negeri 6 Kabupaten Situbondo. Jurnal Pendidikan Jasmani, 25(1), 123–128.
Hidayatullah, M. S., & Rakhmawati, L. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Flipbook Maker pada Mata Pelajaran Elektronika Dasar di SMK N 1 Sampang. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 5(1), 83–88.
Lanang A. K. P., I. G., Tastra, I. D. K., & Suwatra, I. G. N. I. W. (2014). Pengembangan Media Video Pembelajaran dengan Modl ADDIE pada Pembelajaran Bahasa Inggris di SDN 1 Selat. E-Jurnal Edutech Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1).
Masykur, R., Nofrizal, N., & Syazali, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Macromedia Flash. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 177–185.
Prastowo. (2011). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: DIVA Pers.
Putra, K. W. B., Wirawan, I. M. A., & Pradnyana, G. A. (2017). Pengembangan e-Modul Berbasis Modul Pembelajaran Discovery Learning pada Mata Pelajaran “Sistem Komputer” untuk Siswa Kelas X Multimedia SMK Negeri 3 Singaraja. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 14(1), 40–49.
Putra, R. W. Y., & Ruli, A. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Materi Trigonometri Berbantuan Software iMindMap pada Siswa SMA. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 39–47.
Sari, A. U., Farida, & Putra, F. G. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbantuan Web Dengan Pendekatanangun Ruang Sisi Datar. In Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika 2017 (pp. 209–214).
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Supriadi, N. (2015). Mengembangkan Kemampuan Koneksi Matematis Melalui Buku Ajar Elektronik Interaktif (BAEI) yang Terintegrasi Nilai-Nilai Keislaman. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 63–73.
Susanti, F. (2015). Pengembangan E-Modul dengan Aplikasi Kvisoft Flipbook Maker pada Pokok Bahasan Fluida Statis untuk Peserta Didik SMA/MA Kelas X. Repository UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Tania, L., & Susilowibowo, J. (2017). Pengembangan Bahan Ajar e-Modul Sebagai Pendukung Pembelajaran Kurikulum 2013 pada Materi Ayat Jurnal Penyesuaian Perusahaan Jasa Siswa Kelas X Akuntansi SMK Negeri 1 Surabaya. Jurnal Pendidikan Dan Akuntansi, 1, 1–9.
Widyawati, S. (2016). Pengaruh Kemampuan Koneksi Matematis Siswa terhadap Prestasi Belajar Matematika Ditinjau dari Gaya Belajar pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Siswa Kelas IX SMP di Kota Metro. Iqra’: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 1(1), 47–68.
Yulianti, E., Zulkardi, & Siroj, R. A. (2010). Pengembangan Alat Peraga Menggunakan Rangkaian Listrik Seri-Paralel untuk Mengajarkan Logika Matematika di SMK Negeri 2 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1).
Yuliasari, E. (2017). Eksperimentasi Model PBL dan Model GDL Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Kemandirian Belajar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika (JIPM), 6(1), 1–10.
Zulkarnain, A., Kadaritna, N., & Tania, L. (2015). Pengembangan e-Modul Teori Atom Mekanika Kuantum Berbasis WEB dengan Pendekatan Saintifik. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kimia, 4(1), 222–235.
DOI: http://dx.doi.org/10.24042/djm.v1i2.2279
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Desimal: Jurnal Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Desimal: Jurnal Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.