The development of learning video media on sequence and series materials
Abstract
This research aims to produce a video media product for learning the material of sequences and series for class XI students that is valid, practical, and has potential effects. The method used in this research is the research and development method with the ADDIE development procedure, which consists of five stages, namely: 1) Analysis, 2) Design, 3) Development, 4) Implementation, and 5) Evaluation. The instruments used to obtain research data are in the form of expert validation questionnaires, student response questionnaires, and test sheets. The results of the assessment from the experts obtained a percentage score of 84.81% so that the learning video was declared "Valid". The results of the student response questionnaire obtained a percentage score of 92.70% with the "Very Practical" category. Student test results after using the learning video obtained a percentage of learning completeness of 81.25% with the criteria "Very High" so that the learning video is declared to have a potential effect and is suitable for use in the learning process.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Awalia, I., Pamungkas, A. S., & Alamsyah, T. P. (2019). Pengembangan media pembelajaran animasi powtoon pada mata pembelajaran matematika di kelas IV SD. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(1). https://doi.org/10.15294/kreano.v10i1.18534
Cahyani, U. A. E. (2014). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika dengan pendekatan penemuan terbimbing (guided discovery) materi prisma dan limas untuk siswa smp kelas viii semester II. Universitas Negeri Yogyakarta.
Febriani, C. (2017). Pengaruh media video terhadap motivasi belajar dan hasil belajar kognitif pembelajaran ipa kelas V sekolah dasar. Jurnal Prima Edukasia, 5(1).
Hasbullah, H. (2018). Peningkatan hasil belajar kognitif biologi menggunakan model problem base learning berbasis powtoon siswa kelas xii ipa 7 sma n 1 metro semester ganjil tahun pelajaran 2017/2018. BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi), 9(2). https://doi.org/10.24127/bioedukasi.v9i2.1623
Haviz, M. (2016). Research and development; penelitian di bidang kependidikan yang inovatif, produktif, dan bermakna. Ta’dib, 16(1). https://doi.org/10.31958/jt.v16i1.235
Hobri, H. (2010). Metodologi penelitian pengembangan (aplikasi pada penelitian pendidikan matematika). JEMBER: Pena Salsabila.
Maemunawati, S., & Alif, M. (2020). Peran guru, orang tua, metode dan media pembelajaran: strategi kbm di masa pandemi covid-19. In Laboratorium Penelitian dan Pengembangan FARMAKA TROPIS Fakultas Farmasi Universitas Mualawarman, Samarinda, Kalimantan Timur (Issue April).
Mayer, R. E. (2001). Multimedia learning. Cambridge University Press.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171.
Oktopiani, R. (2017). Desain didaktis materi barisan dan deret aritmetika untuk mengembangkan penalaran matematis siswa smp kelas ix. Universitas Pendidikan Indonesia.
Qurrotaini, L., Sari, T. W., Sundi, V. H., & Nurmalia, L. (2020). Efektifitas penggunaan media video berbasis powtoon dalam pembelajaran daring. Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ.
Sabilla, A. F., Irianto, S., & Badarudin. (2020). Pengembangan media pembelajaran matematika materi keliling dan luas bangun datar menggunakan animasi powtoon di kelas iv sd universitas muhammadiyah. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 6(3).
Sudarsana, I. M., Murdiana, I. N., & Lefrida, R. (2017). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe student teams achievement division (stad) untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas x ipa f sma negeri 1 parigi pada materi barisan dan deret. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 5(1).
Sugiyono. (2017). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Tatag, Y. E. S. (2019). Paradigma penelitian pendidikan pengembangan teori dan aplikasi pendidikan matematika (1st ed.). Remaja Rosdakarya.
Ulya, M. R., Isnarto, Rochmad, & Wardono. (2019). Efektivitas pembelajaran flipped classroom dengan pendekatan matematika realistik indonesia terhadap kemampuan representasi ditinjau dari self-efficacy. Jurnal PRISMA, 2.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20. (2003). Sistem pendidikan nasional.
Widoyoko, E. P. (2009). Evaluasi program pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
DOI: http://dx.doi.org/10.24042/djm.v5i1.9973
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Desimal: Jurnal Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Desimal: Jurnal Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.