Efektivitas Model Flipped Classroom Menggunakan Video Pembelajaran Matematika terhadap Pemahaman Konsep

M. Eko Arif Saputra, Mujib Mujib

Abstract


Flipped Classroom model is a model where in the learning process is not like in general, that is in the learning process students learn the subject matter at home before the class begins and teaching and learning activities in the class in the form of tasks, discussion about materials or problems that students have not understood. The purpose of this study is to determine the effect of Flipped Classroom model on the ability of understanding mathematical concepts. This research type used Quasi Experiment Design research and sampling technique used is Probability Sampling method with Random Sampling technique. Hypothesis test used in this research is t-test. The result of statistical test shows that the value of t_hitung based on the calculation obtained t_hitung = 12.868, and t_tabel = 1.668 so t_hitung> t_tabel, with a real level of 0.05 in other words it can be concluded that the understanding of mathematical concepts of students who expected model Flipped Classroom is better than the ability to understand concepts that are applied with lecture methods

Keywords


Flipped Classroom, Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis.

Full Text:

PDF

References


Damayanti, H. N., & Sutama, S. (2016). Efektivitas Flipped Classroom Terhadap Sikap dan Ketrampilan Belajar Matematika di SMK. Manajemen Pendidikan, 11(1), 2–7.

Farida, F. (2015). Mengembangkan Kemampuan Pemahaman Konsep Peserta Didik Melalui Pembelajaran Berbasis VCD. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 25–32. https://doi.org/10.24042/ajpm.v6i1.54

Haryani, Y. (2017). Penggunaan Model Discovery Learning terhadap Peningkatkan Kemampuan Koneksi dan Komunikasi Matematik. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 43–52. https://doi.org/10.24042/ajpm.v8i1.963

Karim, A. (2011). Penerapan metode penemuan terbimbing dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan pemahaman konsep dan kemampuan berpikir kritis siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan.

Masykur, R., Nofrizal, N., & Syazali, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Macromedia Flash. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 177–185.

Netriwati, N. (2016). Analisis Kemampuan Mahasiswa dalam Pemecahkan Masalah Matematis menurut Teori Polya. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 181–190. https://doi.org/10.24042/ajpm.v7i2.32

Novalia, N., & Syazali, M. (2014). Olah Data Penelitian Pendidikan. Bandar Lampung: Anugrah Utama Rahaja.

Purwasih, R. (2015). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Matematis dan Self Confidence Siswa MTS di Kota Cimahi Melalui Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. Didaktik, 9(1), 16–25.

Rahman, A., Armiati, A., Akmil, A., & Rizal, Y. (2012). Implementasi CTL dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 24–29.

Sudarman, S. W., & Vahlia, I. (2016). Efektifitas Penggunaan Metode Pembelajaran Quantum Learning terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Mahasiswa. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 275–282. https://doi.org/10.24042/ajpm.v7i2.42

Widyastuti, R. (2015). Proses Berpikir Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika berdasarkan Teori Polya ditinjau dari Adversity Quotient Tipe Climber. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 183–194.

Yulietri, F., & Mulyoto, M. (2015). Model Flipped Classroom dan Discovery Learning Pengaruhnya Terhadap Prestasi Belajar Matematika Ditinjau Dari Kemandirian Belajar. Jurnal Teknodika, 13(2).

Yusri, R. (2016). Pengaruh Pendekatan Problem Centered Learning terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas X SMA Negeri Kabupaten Solok. PROSIDING, 2(1), 165–171.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/djm.v1i2.2389

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Desimal: Jurnal Matematika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  Creative Commons License
Desimal: Jurnal Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.