Existentialist Feminism in Barbie Movie (John Fiske Semiotics Study)
Abstract
Abstract
Existentialist feminism highlights the importance of individual freedom and personal responsibility, and emphasizes women’s struggle in the domestic sphere. The Barbie film is the subject of this research because it can depict and educate about issues of gender equality and feminism to the audience, especially young girls, with strong characters and stories, and has become a symbol that has grown with society. This research aims to understand the ideas of existentialist feminism that are represented and visualized in the Barbie film according to John Fiske's semiotic analysis. The analysis found that this film shows the values of existentialist feminism primarily through aspects of costume, narrative, appearance, conflict, behavior, and music in certain scenes. The most frequently appearing value is supporting women's freedom in constructing themselves.
Keywords: Feminism Film Barbie , Women.
Abstrak
Feminisme eksistensialis menyoroti pentingnya kebebasan individu dan tanggung jawab pribadi, serta menekankan perjuangan perempuan dalam ranah domestik. Film Barbie menjadi objek penelitian ini karena mampu menggambarkan dan mengedukasi tentang isu-isu kesetaraan gender dan feminisme kepada penonton, terutama anak-anak perempuan, dengan karakter dan cerita yang kuat serta menjadi simbol yang telah tumbuh bersama masyarakat. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ide feminisme eksistensialis yang di representasikan dan divisualisasikan dalam film Barbie menurut analisis semiotika John Fiske. Hasil analisis menemukan bahwa film ini menunjukkan nilai feminisme eksistensialis terutama melalui aspek kostum, narasi, penampilan, konflik, perilaku, dan musik dalam adegan-adegan tertentu. Nilai yang paling sering muncul adalah mendukung kebebasan perempuan dalam mengkonstruksi dirinya sendiri.
Keywords: Feminisme, Film Barbie, Perempuan.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Daftar Pustaka
Jurnal
Arlina, T., & Nuraeni, R. (2022). John Fiske’s Semiotic Analysis: Representation of Social Criticism in Pretty Boys. BIRCI-Journal, 5(2), 15430–15440. https://doi.org/10.33258/birci.v5i2.5427
Azhari, A. M. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Film Dokumenter Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas XI IPS 2 SMA Negeri 13 Banjarmasin. Banjarmasin: Universitas Lambung Mangkurat.
Ela Indah Dwi Syayketi. (2021). FEMINISME DALAM FILM PENDEK “TILIK” (Analisis Semiotika John Fiske). Jurusan Komunikasi dan Penyiaran Islam,Fakultas Ushuluddin Adab dan Dakwah, Institut Agama Islam Negiri (IAIN), Ponorogo.
Faizal, K. A. (2023). Representasi Kesetaraan Gender Perempuan Dalam Film Barbie (Analisis Semiotika John Fiske). Universitas Gunadarma.
Faridha, H. (2019). Representasi Identitas Anak Dalam Platform Viddsee.Com (Studi Analisis Semiotika Film Barbie Dan Anna & Ballerina). Universitas Airlangga, 53(9), 1689–1699. http://repository.unair.ac.id/81065/
Kartika Puspa Rini, Nurul Fauziah, (2019). (2020). Analisis Semiotika John Fiske Dalam Video Klip Blackpink Ddu-Du Ddu-Du. Kartika Puspa Rini, Nurul Fauziah, (2019), 5(3), 248–253.
Muslim, M. (2018). Varian-Varian Paradigma, Pendekatan, Metode, Dan Jenis Penelitian Dalam Ilmu Komunikasi. Media Bahasa, Sastra, Dan Budaya Wahana, 1(10), 77–85. https://doi.org/10.33751/wahana.v1i10.654
Pah, T., & Darmastuti, R. (2019). Analisis Semiotika John Fiske Dalam Tayangan Lentera Indonesia Episode Membina Potensi Para Penerus Bangsa Di Kepulauan Sula. Communicare : Journal of Communication Studies, 6(1), 1. https://doi.org/10.37535/101006120191
Pohan, S., Yusuf, F. A., & Amalina, F. (2023). Kesetaraan Gender Egalitarianisme dalam Narasi Film Barbie melalui Perspektif Konstruktivisme. Da’watuna: Journal of Communication and Islamic Broadcasting, 4(2), 869–879. https://doi.org/10.47467/dawatuna.v4i2.5553
Prameswari, Ni Putu Laksmi Mutiara; Nugroho, Wahyu Budi; Mahadewi, N. M. A. S. (2019). Feminisme Eksistensial Simone de Beauvoir: Perjuangan Perempuan di Ranah Domestik. Jurnal Ilmiah Sosiologi (SOROT), 1(2), 1–13. https://ojs.unud.ac.id/index.php/sorot/article/view/51955
Pranowo, Y. (2013). Identitas Perempuan Dalam Budaya Patriarkis: Sebuah Kajian Tentang Feminisme Eksistensialis Nawal El Sa’adawi dalam Novel “Perempuan Di Titik Nol.” Melintas, 29, 56–78.
Ritonga, E. Y. (2018). Teori Agenda Setting dalam Ilmu Komunikasi. JURNAL SIMBOLIKA: Research and Learning in Communication Study, 4(1), 32. https://doi.org/10.31289/simbollika.v4i1.1460
Syah, M. A. (2020). Representasi mitos kecantikan pada Film (Analisis Semiotika Terhadap Film “Imperfect” dan “200 Pounds Beauty”). Program Studi Ilmu Komunikasi, Fakultas Psikologi dan Ilmu Sosial Budaya,Universitas Islam Indonesia, Yogyakarta.
Tuhepaly, N. A. D., & Mazaid, S. A. (2022). Analisis Semiotika John Fiske Mengenai Representasi Pelecehan Seksual Pada Film Penyalin Cahaya. Jurnal Pustaka Komunikasi, 5(2), 233–247. https://doi.org/10.32509/pustakom.v5i2.1963
Yunita, N. (2019). VISUALISASI FEMINISME EKSISTENSIALIS DALAM ADEGAN-ADEGAN FILM KARTINI. Program Studi Televisi dan Film,Fakultas Seni Rupa dan Desain, Institut Seni Indonesia, Surakarta.
Buku
Arivia, G. (2003). Filsafat Berperspektif Feminis. Jakarta: Yayasan Jurnal Perempuan
Hannam, J. (2007). Feminism. England: Pearson/Longman.
Moleong, L. J. (2000). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Simone, B. De. (1953). The Second Sex (H. M. Parshley (ed.); First Publ). Librairic Gallimard.
Sobur, A. (2006). Semiotika Komunikasi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2015). METODE PENELITIAN KUANTITATIF, KUALITATIF DAN R & D. Alfabeta.
Vera, N. (2014). Semiotika dalam Riset Komunikasi. Bogor: Penerbit Ghalia Indonesia.
Skripsi
Adawiyah, O. (2015). Pemikiran Feminisme Eksistensialis Simone De Beauvoir. Jurusan Filsafat Agama, Fakultas Ushuluddin dan Pemikiran Islam, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta.
Syah, M. A. (2020). Representasi mitos kecantikan pada Film (Analisis Semiotika Terhadap Film “Imperfect” dan “200 Pounds Beauty”). Program Studi Ilmu Komunikasi, Fakultas Psikologi dan Ilmu Sosial Budaya,Universitas Islam Indonesia, Yogyakarta.
Yunita, N. (2019). VISUALISASI FEMINISME EKSISTENSIALIS DALAM ADEGAN-ADEGAN FILM KARTINI. Program Studi Televisi dan Film,Fakultas Seni Rupa dan Desain, Institut Seni Indonesia, Surakarta.
DOI: http://dx.doi.org/10.24042/jwcs.v4i2.25746
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Nurfat Amalia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.