Video Pembelajaran Matematika Berbasis Microsoft Powerpoint 2016 Berbantuan Blender 3D
Abstract
Media video learning is one of the innovations commonly used as a medium of learning mathematics. This study aims to develop a medium of learning mathematics through software program Microsoft PowerPoint 2016 Blender 3D assisted in learning mathematics. Research and development method using ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). Data collection techniques used are questionnaire validation experts and questionnaire responses of students. The results obtained research and development is a media-based video learning Microsoft PowerPoint 2016 in learning mathematics. Validation is done to the experts with the results of the material experts earned an average score of 3.4, validation by media experts 3.76 as well as valiadation by linguists 3.61 each result on very reasonable criteria. While the product test results on a small scale test scored an average of 3.50 and a large-scale test obtained an average score of 3.40 with each criterion is very interesting. Based on this, the Microsoft Powerpoint 2016-based mathematics video with Blender 3D is feasible and very interesting to use as a medium of mathematics learning.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anggoro, B. S. (2016). Meningkatkan Kemampuan Generalisasi Matematis Melalui Discovery Learning dan Model Pembelajaran Peer Led Guided Inquiry. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 11–20. https://doi.org/10.24042/ajpm.v7i1.23
Cahyono, A. E. Y. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran dengan model PBL berorientasi pada kemampuan berpikir kreatif dan inisiatif siswa. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 1–11.
Hamdi, S., & Abadi, A. M. (2014). Pengaruh motivasi, self-efficacy dan latar belakang pendidikan terhadap prestasi matematika mahasiswa PGSD STKIP-H dan PGMI IAIH. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 77–87.
Irwandani, I., & Juariyah, S. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Komik Fisika Berbantuan Sosial Media Instagram sebagai Alternatif Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 33–42.
Masykur, R., Nofrizal, N., & Syazali, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Macromedia Flash. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 177–186.
Nugraha, A. (2015). Fenomena Meme Di Media Sosial (Studi Etnografi Virtual Posting Meme Pada Pengguna Media Sosial Instagram). Jurnal Sosioteknologi, 14(3), 237–245.
Fataturrohmah, A., Masykur, R., & Suherman, S. (2017, June). PENGARUH MODEL CINTA BERBANTU MEDIA TANGRAM TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (Vol. 1, No. 1, pp. 21-27).
Pratama, W. (2014). Game Adventure Misteri Kotak Pandora. Telematika, 7(2).
Purwanti, B. (2015). Pengembangan Media Video Pembelajaran Matematika dengan Model Assure. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 3(1).
Putri, N. M. L. K., Parmiti, D. D. P., & Dr. I Komang Sudarma, S. P. (2017). PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN DENGAN BAHASA ISYARAT BERBASIS PENDIDIKAN KARAKTER PADA SISWA KELAS V DI SDLB-B NEGERI I BULELENG TAHUN PELAJARAN 2017/2018. Jurnal EDUTECH Undiksha, 8(2). Retrieved from https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEU/article/view/12569
Rahmadi, F. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pemecahan Masalah Berorientasi pada Kemampuan Penalaran dan Komunikasi Matematika. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 137–145. https://doi.org/10.21831/pg.v10i2.9133
Rozie, F. (2013). Pengembangan Media Video Pembelajaran Daur Air untuk Meningkatkan Proses dan Hasil Belajar IPA Siswa SD. Jurnal Pendidikan Sains, 1(4), 413–424.
Sari, W. R. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran bangun ruang di SMP dengan pendekatan pendidikan matematika realistik. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(1), 109–121.
Widyawati, S. (2017). PENGARUH KEMAMPUAN KONEKSI MATEMATIS SISWA TERHADAP PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA DITINJAU DARI GAYA BELAJAR PADA MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR SISWA KELAS IX SMP DI KOTA METRO. Iqra’: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 1(1), 47–68.
Yuliasari, E. (2017). Eksperimentasi Model PBL dan Model GDL Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Kemandirian Belajar. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 6(1), 1–10.
Refbacks
- There are currently no refbacks.