Analisis Tafsir Maqāṣidī Muḥammad Ṭāḥir bin ‘Āsyūr Pada Ayat Qiṣāṣ

Abdul Rohman, Eni Zulaiha, Wildan Taufiq

Abstract


Abstract

This paper discusses the concept of maqāṣidī Ibn 'Asyūr's interpretation and its implementation in qiṣāṣ verses. The purpose of this paper is to find out the construction of maqāṣidī Ibn 'Āsyūr's interpretation and the implementation of the interpretation of the qiṣāṣ verses in the Qur'an. The method used is descriptive analysis with literature study. The analytical approach used is the Jasser Audah systems approach. The result obtained is that the maqāṣidī interpretation constructed by Ibn 'Āsyūr is generally oriented towards achieving benefit and rejecting damage. Its achievement is based on the realization of safeguarding the five most basic things, namely protecting religion, soul, lineage, property, and mind; This benefit is realized in three forms of maqāṣid, namely maqāṣid 'ām (general), maqāṣid khāṣṣ (special) and maqāṣid juziyyah (partially); Implementation of the interpretation of the maqāṣidī Ibn 'Āsyūr concept in the verse qiṣāṣ results in an interpretation that qiṣāṣ law has five main objectives (maqāṣid), namely enforcing fair laws, preventive goals, nuanced equality, protecting life and creating stability and security of society.

Keywords: Ibn ‘Āsyūr; Interpretation of Maqāṣidī; Qiṣāṣ.

 

Abstrak

Tulisan ini membahas tentang konsep tafsir maqāṣidī Ibn 'Asyūr dan implementasinya pada ayat-ayat qiṣāṣ. Tujuan dari tulisan ini adalah untuk mengetahui konstruksi tafsir maqāṣidī Ibn 'Āsyūr dan implementasi penafsiran pada ayat-ayat qiṣāṣ dalam Al-Qur’an. Metode yang digunakan adalah deskriptif-analisis dengan studi pustaka. Pendekatan analisis yang digunakan adalah pendekatan sistem Jasser Audah. Hasil yang didapatkan adalah bahwa tafsir maqāṣidī yang dikonstruksikan oleh Ibn 'Āsyūr pada umumnya berorientasi pada pencapaian kemaslahatan dan penolakan pada kerusakan. Pencapaiannya didasarkan pada terjaganya lima hal yang paling mendasar, yaitu menjaga agama, jiwa, keturunan, harta dan akal; kemaslahatan ini diwujudkan dalam tiga bentuk maqāṣid, yaitu maqāṣid 'ām (umum), maqāṣid khāṣṣ (khusus) dan maqāṣid juziyyah (sebagian); Implementasi penafsiran konsep maqāṣidī Ibn 'Āsyūr dalam ayat qiṣāṣ menghasilkan tafsir bahwa hukum qiṣāṣ memiliki lima tujuan utama (maqāṣid), yaitu menegakkan hukum yang berkedilan, tujuan preventif, bernuansa persamaan hukum, melindungi kehidupan serta menciptakan stabilitas dan keamanan masyarakat.

Kata Kunci: Ibn ‘Āsyūr; Qiṣāṣ; Tafsir Maqāṣidī.


Full Text:

PDF

References


Daftar Pustaka

‘Āsyūr, Muḥammad Ṭāhir bin. Al-Taḥrīr Wa Al-Tanwīr : Taḥrīr Al-Ma’nā Al-Sadīd Wa Tanwīr Al-‘Aql Al-Jadīd Fī Tafsīr Al-Kitāb Al-Majīd. Tunisia: Al-Dar Al-Tunisiyah, 1984.

———. Maqāṣid Al-Syarī’ah Al-Islāmiyyah. 9th ed. Kairo: Dar Al-Salam, 2020.

Ahmadi, Imam. “Epistemologi Tafsir Ibnu ‘Āsyūr Dan Implikasinya Terhadap Penetapan Maqāṣid Al-Quran Dalam Al-Taḥrīr Wa Al-Tanwīr.” Tesis Program Studi Ilmu Al-Quran Dan Tafsir. Tulungagung, 2017.

———. “Epistemologi Tafsir Ibnu ‘Āsyūr Dan Implikasinya Terhadap Penetapan Maqāṣid Al-Quran Dalam Al-Taḥrīr Wa Al-Tanwīr.” Tesis IAIN Tulungagung. Tulungagung, 2017.

Al-Abādī, Muḥammad bin Ya’qub Al-Fairūz. Al-Qāmūs Al-Muhīṭ. Edited by Muḥammad Nu’aim. 2nd ed. Beirut: Muasasah Al-Risalah, 2005.

Al-Asqalānī, Ibn Al-Ḥajar. Fatḥ Al-Bārī. Edited by Abdul Aziz bin Baz. Mesir: Dar Al-Fikr, n.d.

Al-Hamd, Muhammad bin Ibrahim. Al-Taqrīb Li Al-Tafsīr Al-Taḥrīr Wa Al-Tanwīr. Dar Ibn Khuzaimah, 2015.

Al-Ḥasanī, Ismā’īl. Naẓariyah Al-Maqāṣidī Inda Al-Imām Muḥammad Ṭāhir Bin ‘Āsyūr. 1st ed. Virginia: Al-Ma’had Al-’Ali lil Fikri Al-Islami, 1963.

Al-Iṣfahānī, Al-Rāghib. Al-Mufradāt Fī Gharīb Al-Qurān. Edited by Shafwan Adnan. Beirut: Dar Al-Qalam, 1412.

Al-Qardhawi, Muhammad Yusuf. Fiqih Maqashid Syariah (Moderasi Islam Antara Aliran Tekstual Dan Aliran Liberal). Edited by Penj. Arif Munadar Riswanto. 3rd ed. Jakarta Timur: Pustaka Al-Kautsar, 2018.

Al-Qurṭūbī, Muḥammad bin Aḥmad. Al-Jāmi’ Li Aḥkām Al-Qurān. Edited by Hisyam Sumair Al-Bukhari. Arab Saudi: Dar Alim Al-Kutub, 2003.

Al-Ṭabrānī, Sulaimān bin Aḥmad. Al-Mu’jam Al-Kabīr. Edited by Ḥamdī bin Abdul Majīd. 2nd ed. Kairo: Maktab Ibn Taimiyah, n.d.

Al-‘Ulamā,’ Majmū’ah Min. Al-Mausū’ah Al-Fiqhiyyah Al-Kuwaittiyah. Mesir: Muṭābi’ Dār Al-Ṣafwāh, n.d.

Al-Zuḥailī, Wahbah bin Muṣṭafā. Al-Tafsīr Al-Munīr Fī Al-‘Aqīdah Wa Al-Syarī’Ah Wa Al-Manhaj. 2nd ed. Damaskus: Dar Al-Fikr Al-Ma’āṣir, 1418.

Asnawi, Habib Shulton. “Hak Asasi Manusia Islam Dan Barat: Studi Kritik Hukum Pidana Islam Dan Hukuman Mati.” Supremasi Hukum 1, no. 1 (2012): 26–48.

Audah, Jasser. Membumikan Hukum Islam Melalui Maqasid Syariah (Pendekatan Sistem). Edited by Penerjemah oleh Rosidin & Ali Abd El-Mun’im. 1st ed. Bandung: Mizan, 2015.

Bāqī, Muḥammad Fu’ād Abdul. Al-Mu’jam Al-Mufahras Li Alfāẓ Al-Qurān Al-Karīm. Kairo: Dar Al-Kutub Al-Miṣriyah, 1364.

Burlian, Paisol. Implementasi Konsep Hukuman Qishash Di Indonesia. Edited by Tarmizi. 1st ed. Jakarta: Sinar Grafika, 2015.

Hasan, Mufti. PENAFSIRAN AL-QURAN BERBASIS MAQĀṢID ASY-SYARĪ ’AH : Studi Ayat-Ayat Persaksian Dan Perkawinan Beda Agama. Semarang: Universitas Islam Negeri Walisongo, 2018.

Manẓūr, Jamāluddīn Ibn. Lisān Al-Árāb. 3rd ed. Beirut: Dar Ash-Shadir, n.d.

Marsaid. Al-Fiqh Al-Jinayah (Hukum Pidana Islam). Edited by Jauhari. 1st ed. Palembang: CV Amanah, 2020.

Mustaqim, Abdul. “Argumentasi Keniscayaan Tafsir Maqashidi Sebagai Basis Moderasi Islam,” 9:1–78. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga, 2019.

Mustofa, Ahmad Zainal, and Nurus Syarifah. “The Meaning of Al-Hurriyyah in QS. Al-Baqarah [2]: 256 and QS. Al-Kahfi [18]: 29: A Maqâṣid Approach of Ibn ‘Asyur.” Jurnal Ushuluddin 29, no. 1 (2021): 31. https://doi.org/10.24014/jush.v29i1.10661.

Rifqi, Muhammad Ainur. “Tafsir Maqasidi: Membangun Paradigma Tafsir Berbasis Maslahah.” Ta’wiluna: Jurnal Ilmu Al-Quran Tafsir Dan Pemikiran Islam 1, no. 1 (2020): 81–100.

Saihu, Made. “Tafsir Maqāṣidi Untuk Maqāṣid Al-Syarī’ah.” Al-Burhan: Kajian Ilmu Dan Pengembangan Budaya Al-Qur’an 21, no. 1 (2022). https://doi.org/10.53828/alburhan.v21i01.225.

Wijaya, Roma. “Respon Al-Qur’an Atas Trend Childfree (Analisis Tafsir Maqāṣidi).” Al-Dzikra: Jurnal Studi Ilmu Al-Quran Dan Al-Hadits 16, no. 1 (2022).

Zakariya, Ahmad bin Faris bin. Mu’jam Maqāyīs Al-Lughah. 1st ed. Kairo: Dar Ibn Al-Jauzi, 2018.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/al-dzikra.v17i1.13195

Refbacks



Copyright (c) 2023 Abdul Rohman, Eni Zulaiha, Wildan Taufiq

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0

    

Al-Dzikra [ISSN: 1978-0893, e-ISSN: 2714-7916] published by Faculty of Ushuluddin and Religious Study, Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

Office: Gedung Dekanat Lama Lt. 2, Fakultas Ushuluddin dan Studi Agama, Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung. Jl. Letkol H. Endro Suratmin, Sukarame, Bandar Lampung, Lampung, Indonesia, KP. 34513. Website: http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/al-dzikra/index, email: aldzikra@radenintan.ac.id

Creative Commons License
Al-Dzikra: Jurnal Studi Ilmu al-Qur'an dan al-Hadits is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.